آرشیو اخبار

یکشنبه, 20 بهمن 1398 ساعت 11:30

وجود حدود ۲۰۰۰ گونه گیاه انحصاری در ایران/ آغاز نظارت بر جابجایی پیاز زعفران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آینده‌ای نه‌چندان دور کشورهای صاحب ذخایر نفت فقیر و کشورهای دارای ذخایر ژنتیکی طبیعی ثروتمندترین کشورها خواهند بود که ایران با وجود حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی انحصاری می‌تواند جزو کشورهای ثروتمند باشد.

حسین زینعلی امروز در نشست خبری مدیران کل و مجریان طرح‌های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۵۰۰ گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۰۰ گونه آن گیاهان دارویی هستند.
وی ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب توجه کمتری به گیاهان دارویی شده در حالی که ثروت بزرگی برای کشور ما به شمار می‌رود.
زینعلی با اشاره به تصمیمات جدید وزارت جهاد کشاورزی برای پرداختن به توسعه تولید و کشت گیاهان دارویی افزود: در چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی توجه ویژه‌ای به گیاهان دارویی داشته و یکی از برنامه‌های محوری خود را در معاونت امور باغبانی به توسعه تولید و کشت این گیاهان اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: البته این رویکرد فقط در کشور ما نبوده و در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به عنوان منابع قابل اعتماد برای تامین سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی ذخایر ژنتیکی هستند که بسیار ارزشمند هستند، گفت: این ذخایر ژنتیکی می‌تواند برای کشور ما جایگزین بخشی از ارزآوری نفت بوده و ثروت به همراه داشته باشد.
به گفته زینعلی حدود ۲۰۰۰ گونه گیاه انحصاری در کشور ما وجود دارد که توجه کوچکی به آنها در آینده می‌تواند کشور ما را به عنوان کشوری که حرفی برای گفتن در ثروت‌آفرینی از این طریق دارد، به دنیا معرفی کند.
وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران از کشور اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۸۶ تن زعفران به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت زعفران را در سال جاری حدود ۱۱۴ هزار هکتار و میزان تولید این محصول را ۴۰۴ تن عنوان کرد.
زینعلی یکی دیگر از گیاهان دارویی مزیت‌دار برای کشور را گل محمدی برشمرد و گفت: گلاب ایران به ۲۳ کشور آسیایی صادر شده که ۵۵ درصد آن مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.
وی ادامه داد: قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران مقام اول را در سطح کشت گل محمدی دارد، گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۸۷۰ تا ۲۰۰۰ کیلو اسانس در کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان میزان آن را به بیش از رقم ذکر  شده افزایش داد.
زینعلی درباره مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه تولید زعفران در کشور اظهار کرد: بازسازی و اصلاح عرصه‌های تولید تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های فنی، بررسی نیازهای تحقیقاتی، همکاری با واحدهای ذیربط در تولید زعفران، همکاری با اتحادیه‌های صادرکننده با این محصول و شورای ملی زعفران، برنامه‌ریزی در خصوص ماشین‌آلات برداشت این محصول، تدوین استانداردها، راه‌اندازی بورس و... از جمله اقداماتی است که وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت و بازار زعفران در نظر گرفته است.
وی درباره اقدامات مربوط به جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر اظهار کرد: برای جلوگیری از قاچاق زعفران به کشورهای دیگر به ویژه افغانستان مکاتباتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشته‌ایم.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طی این مکاتبات قرار بر این است که نظارت سختگیرانه‌تری نسبت به جابه‌جایی پیاز زعفران در راه‌های کشور و همچنین خروج آن از مرزها انجام گیرد.
زینعلی از کمک به خرید ۷۱ هزار تن زعفران در سال جاری خبر داد و گفت: خرید حمایتی زعفران با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از کیان کشاورزان در سال ۹۸ با همکاری سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران انجام گرفت.
وی در پایان سخنان خود از همکاری بانک کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی ایران به منظور موافقت واحد اعتبارات بانک کشاورزی و پذیرش صندوق ضمانت صادرات برای خرید و صادرات زعفران خبر داد.

راه‌اندازی باشگاه تولیدکنندگان زیتون در کشور
در ادامه این نشست رحمت‌الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر در 26 استان کشور باغات زیتون داریم، اظهار کرد: در بین آنها استان‌های زنجان، فارس، گلستان، سمنان و قزوین دارای بیشترین سطح باغات زیتون هستند.
پریچهر ادامه داد: در مجموع 92 هزار و 630 هکتار باغ زیتون در کشور وجود دارد که 147 هزار و 244 تن میوه زیتون از آنها به دست می‌آید.
وی میزان تولید روغن زیتون با 11.5 هزار تن عنوان کرد و افزود: در تولید میوه زیتون در رتبه بیستم و سطح زیر کشت باغات زیتون در رتبه شانزدهم جهان قرار داریم.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد باشگاه تولیدکنندگان زیتون در کشور خبر داد.
پریچهر در پایان سخنان خود گفت: در سالهای گذشته 70 درصد محصول زیتون تبدیل به کنسرو و 30 درصد آن برای تولید روغن استفاده می‌شد اما اکنون این رقم به میزان مساوی 50 درصد از هرکدام تغییر یافته است.

خوداتکایی 100درصدی در تولید اندام‌های تکثیری گیاه
غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در دنیا قرار دارد، گفت: برخلاف میزان بالای تولید قارچ در کشور، سرانه مصرف آن بالا نیست به نحوی که میزان مصرف این محصول در کشور ما به ازای هر نفر 1.2دهم کیلوگرم است در حالی که این رقم در جهان 4 کیلوگرم است.
وی از رشد 59 درصدی تولید قارچ از ابتدای دولت روحانی خبر داد و گفت: تهران با تولید 41 هزار تن و البرز با تولید 25 هزار تن رتبه اول و دوم تولید این محصول در کشور را دارند.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از کاهش وابستگی کشور به واردات اندام‌های تکثیری خبر داد و گفت: در حوزه تولید اندام‌های تکثیری تقریبا به خوداتکایی 100درصدی رسیده‌ایم و در حال اقداماتی برای افزایش خوداتکایی در تولید پیاز گل و گیاه زینتی هستیم.
تقوی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های ما انتقال محصولات سبزی و صیفی از عرصه به گلخانه است که در همین راستا در هشت استان پایدار بیش از 66 درصد محصولات سبزی و صیفی از عرصه به گلخانه منتشر شده است.
وی در پایان سخنان خود گفت: در طرح انتقال محصولات از عرصه به گلخانه سطح 1000 هکتار مورد هدف است.
منبع:ایلنا

خواندن 2754 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604609

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website