آرشیو اخبار

سه شنبه, 11 خرداد 1395 ساعت 13:29

تشکیل نخستین کنسرسیوم صادرات محصولات زیتون

توزیع زیتون میان کارکنان دولت برای جلوگیری از انباشتگی زیتون در انبارها، راه‌حلی غیرکاربردی و مقطعی است، با توجه به افزایش تولید زیتون نسبت به مصرف آن در سطح کشور طی سال‌های آینده باید برنامه‌ریزی‌های اصولی برای صادرات این محصول صورت گیرد.

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغ‌های شناسنامه‌دار زیتون در سطح کشور تا پایان سال ۹۳، ۸۳ هزار هکتار بوده است، گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون نیز در زمین‌های دولتی مانند بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، میادین شهرداری و... وجود دارد که توسعه باغ‌های زیتون و فعالیت تجاری محسوب نمی‌شوند.
محمد رمضانی ملک‌رودی افزود: بر اساس گزارش‌ها، تا پایان سال ۱۳۹۴، حدود ۱۰۴ هزار تن محصول زیتون تولیدشده است که ۳۰۰ هزار تن میوه به روغن تبدیل شده است و ۷۰ هزار تن نیز تولید کنسرو و سایر فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

تولید پنج‌هزار تن روغن زیتون در کشور تا پایان سال ۹۴
وی میزان تولید روغن زیتون در کشور را بر اساس آمارها تا پایان سال ۹۴، پنج‌هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: مصرف سرانه کنسرو زیتون در کشور ۸۰۰ گرم و در جهان ۴۵۰ گرم است، اما در مصرف روغن زیتون سرانه کشور ۱۵۰ گرم و کمتر از سرانه جهانی با میزان مصرف ۴۰۰ گرم است.
رمضانی ملک‌رودی متوسط عملکرد تولیددر کشور را دوهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار و در جهان یک‌هزار و ۸۸۰ کیلوگرم در هکتار برشمرد و خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که ۷۸ درصد باغ‌ها در دنیا دیم هستند، اما در کشور ما تمامی باغ‌ها آبی هستند.
وی تصریح کرد: کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است، لذا میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است و عملاً نمی‌توانیم تولید زیتون اقتصادی بدون آبیاری داشته باشیم.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی آبی بودن باغ‌های زیتون را از دلایل افزایش هزینه تولید جهت تأمین و انتقال آب دانست و یادآور شد: در استان‌های جنوبی، مرکزی و غربی مناطق زیتون‌کاری‌شده، تقریباً خشک هستند، درصد رطوبت نسبی پایین و تبخیر و مصرف آب بالا است، به همین دلیل مجبور به استفاده از سامانه آبیاری در باغ‌های زیتون هستیم.
رمضانی ملک‌رودی تأکید کرد: در طرح زیتون، صفر تا ۱۰۰ این صنعت شامل تولید نهال، احداث باغ، فرآوری و بازار دیده شده است.
وی از تشکیل نخستین کنسرسیوم صادرات محصولات زیتون خبر داد و اظهار داشت: با توجه به آنکه طی دو سال آینده با افزایش باغ‌های بارور، میزان تولید محصول کنسروی ما نسبت به مصرف، بیشتر خواهد بود، باید برای صادرات مازاد زیتون تولیدشده برنامه‌ریزی کنیم و به همین دلیل نخستین کنسرسیوم صادراتی محصولات زیتون با دعوت از سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و کارخانه‌های بخش راه‌اندازی می‌شود.
رمضانی ملک‌رودی همچنین گفت: در حال حاضر ۳۸ کارخانه فعال در صنعت زیتون با ظرفیت‌های مختلف از یک تا سه تن در ساعت فعالیت می‌کنند، عمده کارخانه‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و قزوین قرار گرفته‌اند و در هر استان پنج تا هفت کارخانه روغن‌کشی موجود است.
وی در ادامه افزود:‌حدود ۵۰ دستگاه پرتال روغن‌کشی در استان‌های جنوبی و مرکزی در دست بخش خصوصی فعال هستند و درخواست برای افزایش این دستگاه ادامه دارد که نشان‌دهنده رضایت مردم از این دستگاه‌ها است.
رمضانی ملک‌رودی افزایش ضریب تبدیل میوه به روغن، آشنایی مردم با اهمیت روغن زیتون و کیفیت آن و فرهنگ‌سازی استفاده از این محصول را از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها عنوان کرد.

قاچاق، معضل اصلی صنعت زیتون
مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره پیشنهاد شورای ملی زیتون در خصوص توزیع زیتون‌های کنسروی انبارشده از سال ۹۳ و ۹۴ در وعده‌های غذایی کارکنان دولت برای جلوگیری از جبران انباشتگی زیتون‌های کنسروی خاطرنشان کرد: زیتون‌های باقیمانده سال گذشته تقریباً به اتمام رسیده‌اند و این راهکار غیرکاربردی و مقطعی است، به هر حال نمی‌توان زیتون را در سبد مصرف خانوار در کنار گندم و برنج قرار داد و همچنین با توجه به لوکس بودن این محصول و روغن آن مصرفش به اقتصاد مردم وابسته است.
وی ادامه داد: معضل موجود در صنعت زیتون، واردات است، متأسفانه با وجود ممنوع اعلام کردن ورود روغن زیتون به کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی، عده‌ای قوانین را دور می‌زنند و باعث می‌شوند این روزها شاهد حضور محصولات خارجی در فروشگاه‌ها باشیم، اگر بتوانیم جلوی ورود برنامه‌ریزی‌شده محصولات خارجی از طریق بازارچه‌های مرزی و قاچاق را بگیریم، مشکل مصرف داخلی و انباشته شدن زیتون در انبارها در این برهه حل می‌شود.
رمضانی ملک‌رودی تصریح کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های آینده تولید محصول زیتون در کشور فراتر از مصرف خواهد بود، حتماً باید برای صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم.

مگس زیتون هیچ‌گاه ریشه‌کن نمی‌شود
وی در پایان با بیان اینکه خسارت مگس زیتون در استان‌های زنجان و قزوین به صفر رسیده و در گیلان نیز تنها یک درصد است، یادآور شد: مگس زیتون در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و زنجان وجود دارد و به‌نوعی بومی شده است؛ لذا اگر کنترل و مبارزه را رها کنیم، شرایط آب و هوایی مساعد این مناطق می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را وارد کند، مگس زیتون هیچ‌گاه ریشه‌کن نمی‌شود و اگر باغ‌های سنتی اصلاح نشود، مجدداً شیوع پیدا می‌کند.
منبع:ایانا

خواندن 3248 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604604

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website