آرشیو اخبار

چهارشنبه, 12 اسفند 1394 ساعت 12:45

ایران نیازمند برنامه راهبردی حکمرانی پایدار آب است

نماینده مستقر سازمان خوار و بار جهانی (فائو) در ایران گفت: راهکار اصلی برای خروج ایران از چالش کمبود آب، تدوین و اجرای برنامه راهبردی حکمرانی پایدار آب است.

«سرج ناکوزی» (serge nakouzi) در همایش بزرگداشت «روز ملی آب» در اتاق بازرگانی صنایع، معان و کشاورزی ایران افزود: فائو و دولت جمهوری اسلامی ایران سابقه چند دهه همکاری مستمر با هدف مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور دارند.
به گفته این مقام مسئول، هرچند موفقیت های متعددی در قبال این همکاری به دست آمده، اما همواره سعی شده است تا با تقویت اثربخشی و پایداری همکاری های مشترک، چالش های اکولوژیک در حفاظت از منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرند.
وی تصریح کرد: کمیابی آب و نیاز به رویکردهای بهینه مدیرت بهره بردای از منابع آب و حکمرانی به عنوان چالش اکولوژیک در حفاظت از منابع طبیعی مطرح است.
ناکنوزی افزود: افزایش جمعیت، عوامل محرک افزایش خودکفایی غذایی، شهرنشینی، توسعه اقتصادی اجتماعی در ترکیب با اثرات منفی تغیر اقلیم و کاهش قابل توجه کیفیت منابع آب، مهمترین عوامل تشدید کننده کمیابی آب در منطقه خاورمیانه هستند.
وی ادامه داد: براساس پیش بینی های منتشر شده توسط موسسه منابع آب، نیمی از کشورهای منطقه تا سال 2040 تشن های آبی بیشمار شدیدی را تجربه خواهند کرد.
نماینده مستقر فائو در ایران خاطرشان کرد: بخش کشاورزی اینک حدود 70 درصد منابع آب جهان و نزدیک به 95 درصد منابع آب بسیاری از کشورهای در حال توسعه را مصرف می کند.
وی افزود: روند رو به رشد وقوع خشکسالی ها و افزایش شدت آنها در یک دهه گذشته، هشداری برای منطقه غرب آسیا و شمال افریقاست.
وی گفت: به خطر افتادن بهره وری سامانه های کشاورزی با کاهش کیفت منابع خاک، بیابان زدایی، افزایش شدت توفان های گردوغبار و افت معیشتی همراه شده است و خشکسالی در شرایطی که راهکارهای مناسب مواجه با آن درسطح محلی، ملی و منطقه ای وجود نداشته باشد، می تواند بسیار مخرب باشد.
ناکوزی تاکید کرد: برنامه ریزی برای تخصیص منابع آب به صورت راهبردی، بررسی سیاست های بخش های آب، غذا و انرژی، هماهنگی آنها با یکدیگر و شرایط متاثر از تغییر اقلیم و کاهش ریسک خشکسالی و مدیریت آن در جهت بهترین استفاده از آب برای کشورها اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه امروز رفع چالش کمبود آب در ایران به یک اولویت ملی تبدیل شده است، تصریح کرد: رشد جمعیت، تغییر اقلیم، افزایش نیازهای آبی و کاهش تامین آب از جمله مواردی هستند که فشار وارده به منابع آب کشور را افزایش داده است.
این مقام مسئول گفت: متوسط بارش 257 میلیمتری ایران که کمتر از یک سوم متوسط جهانی و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک زمین با دمای متوسط 17 درجه سانتیگراد، سبب قرار گرفتن ایران در دسته کشورهای با تنش آبی شده به طوری که میزان آب تجدیدپذیر آن در 15 سال گذشته به یک سوم متوسط جهانی کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به این چالش ها، فائو بعنوان یک نهاد تخصصی از سال 2013 میلادی ابتکار عمل کم یابی آب(wsi) را تاسیس کرد که نخستین نتیجه آن تدوین راهبردهای مشارکتی منطقه برای مدیریت پایدار آب در بخش کشاورزی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده است.
ناکوزی یادآورشد: راهبرد مشارکت منطقه ای برای کمک به کشورهای منطقه با هدف شناسایی و تنظیم سیاست ها، ساختار حکمرانی، سرمایه گذاری ها و اقداماتی که بصورت پایدار منجر به بهبود بهره وری می شوند چارچوبی را فراهم می کند و از سال 2016 ایران بعنوان یکی از کشورهای نقطه تمرکز این ابتکار عمل انتخاب شده است.
وی تاکید کرد: همکاری راهبردی، مکمل توانایی های تخصصی فائو در جمع آوری و توسعه داده ها و اطلاعات به روز و شواهد واقعی پشتیبانی کننده فرآیندهای مدیریت منابع آب، سیاستگذاری و تصمیم گیری است.
نماینده مستقر فائو در ایران بیان کرد: سرمایه گذاری در مدیریت موثر منابع آب برای توانمندسازی جوانان محلی و تقویت بخش کشاورزی و روستایی به این منظور ضروری است.
وی تصریح کرد: تقویت مشارکت دولت ها، نهادهای بین المللی، جامعه مدنی و بخش خصوصی دستیابی به توسعه سیاست های نوین مشارکتی، حکمرانی و مدیریت برای استفاده پایدار از منابع آب کمیاب را میسر می کند.
این مقام مسئول گفت: رویکرد فائو کمک به جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به امنیت پایدار غذایی و بهبود بهره وری بخش کشاورزی در کنار پرداختن به چالش کمبود آب و حفاظت از منابع طبیعی کشور است.
وی تاکید کرد که دستیابی به این مهم با پیاده کردن برنامه راهبردی برای حکمرانی پایدار آب با همکاری بخش خصوصی امکان پذیر است.
منبع:ایرنا

خواندن 3413 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8604537

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website