آرشیو اخبار

چهارشنبه, 11 شهریور 1394 ساعت 14:30

رشد تولیدات کشاورزی علیرغم محدودیت های اقلیمی و اعتباری

رشد تولیدات کشاورزی علیرغم محدودیت های اقلیمی و اعتباری



دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در وزارت جهادکشاورزی، با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی متولی تامین امنیت غذایی کشور است، گفت: در دولت یازدهم سیاست و تمام تلاش این وزارتخانه تامین غذای مردم با اتکا به تولیدات داخلی است.
به گزارش از وزارت جهادکشاورزی، شاهرخ رمضان نژاد به اهمیت تولید موادغذایی در داخل کشور و توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی در این راستا اشاره کرد و افزود: به محض اینکه در سال 92 دولت جدید مستقر شد، براساس قوانین موجود، نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم را اعلام کرد، در حالی که در سنوات قبل عموما این نرخ بعد از کاشت گندم اعلام می شد.
وی با اشاره به استراتژیک و اهمیت تولید گندم در داخل کشور، اظهار داشت: در سال 94 هشت میلیون تن گندم توسط دولت از گندمکاران خریداری شده است. وی با بیان آنکه این اقدامات در راستای حمایت از تولید ملی انجام می شود، گفت: در واقع خرید تضمینی گندم نسبت به سال 92 بیش از 67 درصد رشد داشته است.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی به ایجاد نهاده های لازم برای کشاورزی توسط این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار جهت تسهیلات در اختیار کشاورزان و صنایع مربوط به آن قرار داده ایم و این صنایع با این تسهیلات جان دوباره ای گرفتند.
رمضان نژاد با بیان آنکه یکسری از سازمان ها در وزارت جهادکشاورزی سازمان های پشتیبان و قوام بخش تولید هستند، تصریح کرد: در این دو سال مجموعه اقدامات خوبی از سوی این سازمان ها جهت حفظ تولیدات کشاورزی صورت گرفته که از جمله می توان به اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در زمینه معرفی و تولید ارقام با عملکرد بالا و مقاوم در برابر شرایط نامساعد اقلیمی، سازمان حفظ نباتات در زمینه مبارزه و کنترل آفات، سازمان دامپزشکی در زمینه تأمین واکسن ها و اعمال قرنطینه دام اشاره کرد.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان آنکه ما باید تلاش کنیم که تولیدات داخلی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار بگیرند، افزود: تولیدات کشاورزی ما از 96 میلیون و 700 هزار تن در سال 92 به حدود 103 میلیون و 200 هزار تن در سال 93 رسیده و ما بایستی همزمان با بحث تقاضا برای غذا و افزایش جمعیت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی با تاکید بر توجه و تمرکز به ظرفیت ها و منابع داخلی برای تامین غذای مردم بتوانیم کشاورزی مان را در مسیری روبه پیشرفت قرار دهیم تا هم بتوان در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه ها، رفاه را برای کشاورزان عزیز و این جامعه زحمت کش و مولد فراهم کرد و هم جامعه مصرف کننده ما بتوانند به سهولت به غذای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.
وی ادامه داد: در حوزه کنترل واردات محصولات کشاورزی ما توانسته ایم از واردات بیش از 50 درصد از محصولات کشاورزی که در داخل کشور تولید می شوند، جلوگیری کنیم.
به گفته وی، طی سال گذشته با پشتیبانی هایی که صورت گرفت با تولید یک میلیون و 335 هزار تن شکر، رکورد بی سابقه ای در تولید این محصول بعد از انقلاب ثبت و بیش از 50 درصد واردات شکر کنترل شد.
وی با اشاره به سیاست های وزارت جهادکشاورزی در زمینه افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی، گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت های موجود در شرایط اقلیمی امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد و ما باید بتوانیم با همین میزان سطح به بالاترین راندمان در این بخش دست پیدا کنیم.
رمضان نژاد خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بی سابقه ترین سرمایه گذاری ها و توجهات به حوزه آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش کلان صورت گرفته و با اجازه مقام معظم رهبری بیش از 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری به موضوع آب اختصاص داده شده است.
وی گفت: یکی از اقدامات وزارت جهادکشاورزی در زمینه بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده از سامانه های نوین آبیاری و تجهیز اراضی آبی کشاورزی به این سامانه ها تحت عنوان سامانه های آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای و حتی آبیاری زیرسطحی که با حمایت بخش خصوصی شروع شده و خوشبختانه در مجموع در این حوزه بیش از 200 درصد رشد داشته ایم.
رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، افزود: در هفته دولت 27500 هکتار از اراضی کشور به سامانه های نوین آبیاری مجهز و با فرمان رئیس جمهوری در سفر هیات دولت به استان همدان به طور همزمان افتتاح شد که با اجرای آن به میزان 121 میلیون مترمکعب در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.
وی درباره انتقادات وارده به نظام توزیع محصولات کشاورزی، گفت: وظیفه ما در این زمینه ایجاد شرایط مناسب جهت عرضه مستقیم کالا از طریق ایجاد مراکز عرضه مستقیم بوده که توسط سازمان تعاون روستایی با تشکیل تعاونی هایی از خود تولیدکنندگان ایجاد شده است.
رمضان نژاد تصریح کرد: کشاورزی ما در بیشتر حوزه ها، علمی و دانش بنیان شده و در مورد برخی محصولات مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی با مازاد تولید مواجه هستیم، اما مشاهده می کنیم که این محصولات در بازار با افت قیمت مواجه هستند. این نشان می دهد که هنوز نظام توزیع ما سنتی است و بایستی نظام توزیع ما نیز علمی و دانش بنیان شود.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در این سیستم کشاورز از همه افراد موثر در فرایند تولید سود کمتری می برد و ما باید نظام توزیع را ساماندهی کنیم تا تلفات و ضایعات کاهش یافته و فضای شفاف تری در این ارتباط در کشور برقرار شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی حوزه تولید و عرضه محصولات کشاورزی بتوانیم با استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای نوین در توزیع محصولات کشاورزی از سوء استفاده های احتمالی مانند واردات بی رویه میوه جلوگیری کنیم.
منبع: ایرنا
خواندن 2047 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8610417

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website