آرشیو اخبار

شنبه, 01 شهریور 1399 ساعت 11:06

صید ۱۶۵ هزار تن آبزی به روش صید ترال/ پرورش ماهی خاویاری در 21 استان کشور

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: میزان صید به روش صید ترال ۱۶۵ هزار تن بوده که ۸۰ درصد این صید، صید هدف و ۲۰ درصد آن صید ضمنی بوده است.

نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری امروز شنبه اول شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در چند هفته گذشته شاهد آزادی صیادان دربند در دست دزدان دریایی سومالی بودیم که این اتفاق باعث خوشحالی ما است، اما متاسفانه 2 تن از صیاد ایرانی به دست نیروهای نظامی امارات به قتل رسیدند که از وزارت امور خارجه درخواست می‌کنیم هر چه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کند.
وی در رابطه با میزان تولید شیلات در سال 98 خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای سال ۹۸ پیش بینی رسیدن به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی شده بود که عملکرد ما در این سال به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید و از تکلیف برنامه جلوتر بودیم.
خون میرزایی افزود: در برنامه ششم توسعه میزان مصرف سرانه  ۱۳ کیلوگرم پیش بینی شده بود که سال گذشته به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید.
وی ادامه داد: با وجود ممنوعیت صادرات طی ماه‌های بهمن و اسفند به سبب شیوع ویروس کرونا، اما درآمد ارزی تراز تجاری بخش شیلات ۴۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با طرح خرید تضمینی محصولات شیلاتی عنوان کرد: در حالت عادی عرضه محصولات شیلاتی متناسب با تقاضای داخلی کشور و شبکه حمل و نقل و توزیع شکل گرفته و نیاز به خرید امانی یا تضمینی نیست، اما سال گذشته با محدودیت صادرات و حمل و نقل مواجه شدیم که انباشت آبزیان در مزارع پرورش را به دنبال داشت و این انباشت در حوزه پرورش ماهی در دریا و صادرات ماهی قزل‌آلا وجود آمد.
وی افزود: خرید تضمینی به لحاظ نیاز به پیش‌بینی بودجه‌ای و ضوابطی که دارد مورد قبول سازمان برنامه و بودجه واقع نشد و تنها در برنامه و در دستور کار قرار گرفت تا منابع مالی آن تأمین شود، اما خرید امانی از مزارع پرورش ماهی در دریا در دستور کار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفت که در حال حاضر در حال بازدید و بررسی مزارع پرورش هستند.
خون میرزایی ادامه داد: به موازات هماهنگی‌های انجام شده با سازمان تعاون روستایی و شهرداری، بستری را برای توزیع محصولات شیلاتی از طریق بازارچه‌ها و غرف موجود در این اماکن فراهم خواهیم کرد که در حال هماهنگی آن هستیم.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به استفاده از روش صید ترال در صید فانوس ماهیان تصریح کرد: ترال یک روش صید است و این روش برای گونه‌های میان‌زی و کف‌زی در دستور کار بوده که شامل فانوس ماهیان، میگو و ماهی یال اسبی است و ناوگان صیادی این روش را انجام می‌دهد البته محدودیت‌هایی را در برخی از برخی از فصول و ماه‌ها با تناسب با بررسی های تحقیقاتی در نظر می‌گیریم و در حال حاضر یک محدودیت 2 ماهه برای صید فانوس ماهیان اعمال کردیم.
وی افزود: ترال فانوس ماهیان، میان آبی بوده  و ترال کف نیست و نباید ادوات به کف دریا برسد که در این صورت تخلف صورت گرفته است، اما برای گونه‌های کف‌زی مانند میگو که با شناورها انجام می‌شود، مجبور به برداشت از کف دریا هستند.
خون میرزایی گفت: ۱۳۴ فروند کشتی مجوز صید ترال میانی و کف را دارند و در حال حاضر ۶۵ فروند کشتی فعالیت می‌کنند که میزان صید به این روش ۱۶۵ هزار تن بوده که ۸۰ درصد این صید، صید هدف و ۲۰ درصد آن صید ضمنی بوده است.
وی ادامه داد: میزان صید فانوس ماهیان به روش ترال میانی هم ۳۸ هزار و ۷۰۰ تن بوده که ۳۱ هزار تن بر اساس صید هدف و ۷۷۰۰ تن صید ضمنی شامل گونه‌های یال اسبی،  شوریده و گونه‌های دیگر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بیماری لکه سفید عنوان کرد: سال گذشته از شیوع بیماری لکه‌سفید میگو برخی مزارع پرورش آسیب دیدند، اما خوشبختانه از ابتدای سال تا به امروز گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم و حدود یک هزار تن میگو پرورشی تاکنون برداشت شده است.
خون میرزایی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله با چین و مفاد مرتبط با شیلات اظهار کرد: در حال حاضر این قرارداد مورد توافق 2 طرف قرار نگرفته و از مفاد آن باخبر نیستیم، اما هیچ صیاد چینی در آب‌های ایران مجوز فعالیت ندارد و مجوزها تنها به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی داده شده و چیزی به نام فعالیت صیادان چینی در کشور نداریم.
وی افزود: نظارت کامل ناوگان شیلات و ناوگان دریایی اجازه حضور افراد بیگانه به آب‌های داخلی را نخواهد داد.
رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: صیادانی که گفته شده در واقع در قالب شرکت‌های ایرانی به کار گرفته می‌شوند و به عنوان عضو در ناوگان صیادی تحت نظارت یک ایرانی به عنوان کارگر یا متخصص فنی فعالیت می‌کنند که این افراد هم کمتر از ۵۰ نفر هستند و برخی از ناوگان‌ها ۱۰۰ درصد ایرانی هستند.
وی در رابطه با صید خاویار از دریای خزر بیان کرد: از ۱۰ سال قبل ۶ کشور حاشیه دریای خزر متعهد شدند برای احیای ذخایر خاویاری در این دریاچه، صید این نوع ماهی را ممنوع اعلام کنند؛ اگر هم این نوع ماهی در تور صیادان گرفتار شود یا آزادسازی خواهد شد و یا به بخش‌های تحقیقاتی تحویل داده می‌شود.
خون میرزایی گفت: ۱۳۰ مزرعه فعال ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور وجود دارد که بر اساس برنامه، در سال جاری قرار بود ۴۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری استحصال شود که این رقم محقق شده اما به دلیل تأثیر بیماری کرونا در وضعیت تقاضای بازار، نتوانستیم آنها را صید و به بازار عرضه کنیم و فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تن از این ماهیان به بازار عرضه شده و بقیه در مزارع پرورشی باقی هستند.
وی در رابطه با استحصال خاویار پرورشی عنوان کرد: تولید خاویار هم حدود ۱۰ تن پیش‌بینی برنامه ششم توسعه بود که در سال ۹۸ به 10 هزار و 661 کیلوگرم رسیدیم، اما چشم انداز صنعت بسیار امیدوارکننده و روشن است و امیدواریم با حمایت‌های همه جانبه این صنعت بیش از پیش توسعه یابد.
رئیس سازمان شیلات با اشاره به آخرین وضعیت تولید تیلاپیا بیان کرد: در حوزه تیلاپیا برای ۴ استان سمنان، خراسان جنوبی، یزد و قم مجوز تولید صادر شده است و در سال گذشته ۵۵۰ تن تیلاپیا در این استان‌ها تولید شد.
وی ادامه داد: در جیرفت، برای برپایی مرکز تکثیر تیلاپیا مجوز گرفته‌ایم و شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری کردند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پرورش تیلاپیا اولویت کاری سال ۹۹ بوده و هم‌افزایی خوبی با موسسه تحقیقات شیلاتی کشور صورت گرفته و قرار است با هم این کار را پیش بریم.
خون میرزایی افزود: با همکاری استان‌ها و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه باید به سمت پرورش متراکم و فوق متراکم گونه‌های تیلاپیا در این استان‌ها برویم.
منبع:ایانا

خواندن 1684 دفعه

بانک محصولات و خدمات

نزدیک ترین سمینار/نمایشگاه

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 98 (24 الی 27 دی ماه 1398)

تاریخ شروع: سه شنبه 98/10/24 تاریخ پایان: جمعه 98/10/27 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهرانآدرس: تهران، بزرگراه چمرانتلفن: 021-21912427 خانم رزاق زاده برگزار کننده : 021-21912427 خانم رزاق زاده وب سایت : http://www.iranagrishow.ir/teh/fa...

چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران سبز تهران 98 (22 الی 24 فروردین ماه 1398)

تاریخ شروع: پنج شنبه 98/01/22 تاریخ پایان: شنبه 98/01/24 محل برگزاری: نمایشگاه بین‌المللی تهران آدرس: تهران، بزرگراه چمران وب سایت: khazareurasia.ir تلفن: 88741913-88760725-021 فکس: 88760725 -021 برگزار کننده : شرکت نمایشگاهی خزر اوراسیا 021-88741913-88760725 ، khazareurasia@gmail.com

ششمین دوره نمایشگاه روزهای سبز بندرعباس 97(15 الی 19 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/15 تاریخ پایان: جمعه 97/11/19 زمان بازدید: 17 الی 22 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی بندرعباس آدرس: بندرعباس- بلوارجمهوری -سه راه جهانبار- محل برگزاری نمایشگاه ها وب سایت: bie-bnd.com تلفن:...

چهاردهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه، نهال و تجهیزات گلخانه ای شیراز 97 (1 الی 5 بهمن ماه 1397)

تاریخ شروع: دوشنبه 97/11/01 تاریخ پایان: جمعه 97/11/05 زمان بازدید: 16 الی 21 محل برگزاری: نمایشگاه بین المللی شیراز آدرس: شیراز، شــهرک گلسـتان، بلوار دهخــدا،شــــرکت نمایشــــگاه های بین المللی استان فـارس وب سایت: agropars.com تلفن:...

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری (21 الی 24 دی ماه 97)

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری 97 (21 الی 24 دی ماه 97)   محل برگزاری: محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تاریخ شروع: جمعه...

«
»

جدیدترین آگهی ها

پربیننده ترین آگهی های اشخاص

پربیننده ترین آگهی های شرکت ها

آمار بازديد

كل بازديد ها 8609243

آماربانک محصولات و خدمات

There are 3644 listings, 322 categories and 8 owners in our website